Talk that talk.

"Hur duktig var du på engelska innan du blev au-pair? Jag skulle tycka det va jätteroligt att åka men är lite orolig för engelskan.. har G i engelska A och B, men alltså jag förstår ju engelska och kan prata det är ju inte så att jag inte skulle fatta och kunna göra mig förstådd.. men ändå. Man är ju lite orolig. Men jag skulle även tycka att det är en jättechans att förbättra engelskan!"

Fick en kommentar och fråga om engelskan. Hoppas det är okej om jag lägger upp den.
Angående engelskan, jag veet att många är nervösa över den. Jag kan bara säga hur det varit för mig och mina nära. Jag har aldrig varit plugghästen i skolan med MVG i många ämnen. Jag hade G i engelskan. Cultural care hade beskrivit min engelska som "medel bra" på min au pair profil. Glöm allt det, glöm alla bokstäver ni fick i skolan och alla som säger det ena och det andra. Engelskan är det MINSTA ni bör oroa er över. Jag lovar er, 99.9 procent av alla er svenskar som åker kommer tycka ni själva låter som som tvättäkta amerikaner på au pair skolan för jag lovar er att mer än hälften av alla au pairer från andra länder SUGER (inte för att vara elak, men det är sant)

visst blev man lite mer nedsatt på jorden när man sen kom till värdfamiljen, och självklart svajar engelska-självförtroendet i början. Men tro mig, amerikanerna förstår er perfekt och förstår att ni har det lite svårt i början. Fråga, fråga, fråga om ni inte förstår något eller vet vad något heter.

Jag har hört under året "du låter ju som en amerikan" och att jag inte har en accent. Vilket är skitkul. Man blir ju glad. Jag har själv sett det när jag tittade på min au pair videon från innan jag åkte (gaah, var jag så dålig? tänkte jag när jag såg den) och jag har även märkt på mina vänner att deras engelska förbättrats enormt. Jag och Ida har hängt ihop hela året, jag har alltid haft mindre svenskt accent än henne men jag har (likaså hon och alla andra) märkt att hennes försvinner allt mer och mer.

Så är engelskan något hinder? Absolut inte. Prata på, gör misstag, skratta och lär er av era misstag! Jag säger än idag fel, men istället för att stanna upp, bli generad och skämmas över att jag sa fel forsätter jag som inget hade hänt, eller försöker förklara mig annorlunda istället. Det kommer gå galant. Vi svenskar är ju också i grund och botten GRYMMA på engelska. Keep talking!

Kommentarer
Postat av: ERIKA EDORSSON

Tack så mycket för svaret! :)

2012-02-29 @ 23:08:20
URL: http://erikaedorsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0